Szkoła pływania dzieci i niemowląt w Krakowie FLOW

Małe grupy
Stawiamy na jakość

Jak przygotować dzieci do nauki pływania na basenie

  6 października 2020

Wiek, w którym można zacząć naukę pływania

Wielu rodziców pyta mnie od kiedy mogą przyjść z dzieckiem na basen.

Niewiele zaś osób zdaje sobie sprawę z tego, że naukę pływania rozpoczynamy już w życiu płodowym. Przez 9 miesięcy nienarodzone dziecko unosi się w wodach płodowych, wykonuje tam obroty, woda cały czas opływa i stymuluje jego ciało.  Przychodzimy na świat z odruchami z tego okresu, które mogą wspierać naukę pływania dziecka poza brzuchem mamy. Mam tu na myśli odruch wstrzymywania oddechu z ang. tzw.  mammal reflex, który polega na tym, że po zanurzeniu twarzy do chłodniejszej wody zamyka się część krtani zapobiegając przedostaniu się płynu do układu oddechowego. Jest to odruch obronny organizmu, który zanika w okolicach 6 – 9 miesiąca życia.

Jeżeli dziecko zaczyna naukę pływania na basenie w wieku 3 miesięcy, to ma jeszcze kilka miesięcy, kiedy może przyzwyczaić się do zanurzenia pod wodę, gdy  odruchowo wstrzymując oddech. Jeżeli w tym czasie dodamy do tego komendę i jakiś gest, który będzie kojarzył się dziecku z zanurzeniem, nabędzie ono umiejętność świadomego wstrzymywania oddechu pod wodą.  W przypadku niemowląt możemy również wykorzystać wrodzony odruch kopania do nauki poruszania nogami.

Ćwiczenia z dzieckiem na basenie najlepiej rozpocząć, gdy maluszek ma skończone 3 miesiące. Wtedy zazwyczaj dziecko już dość sztywno trzyma główkę, dzięki czemu będzie nam łatwiej płynnie zmieniać jego pozycje w wodzie. Wtedy też niemowlę waży już przynajmniej 6 kg, dzięki czemu nie będzie marzło. Komfort termiczny w basenie  jest bardzo ważny, ponieważ do prawidłowego ułożenia ciała na wodzie potrzebne są rozluźnione mięśnie.

 

Ćwiczenia dla dzieci poza lekcjami pływania

Warto uświadomić sobie, możemy przygotować dziecko do pływania już od pierwszych kąpieli w domu. Wystarczy, że będziemy przemywać buzię wodą przy każdej możliwej okazji. Warto też  układać dziecko w wanience na plecach, żeby przyzwyczaiło się do tej pozycji i wlewania się wody do uszu. Nie są nam potrzebne żadne specjalne akcesoria do nauki pływania, a wręcz przeciwnie. To właśnie woda powinna być dominującym źródłem bodźców dla maluszka.

 

Jakie techniki pływania są dobre dla małych dzieci a jakie dla starszych

Naukę pływania stylami dziecko może rozpocząć dopiero kiedy ma opanowane solidne podstawy takie jak: balansowanie na wodzie na brzuchu i na plecach, świadome kontrolowanie oddechu i wykonywanie zanurzeń pod wodę, zwłaszcza twarzy. Bez tego nie będzie w stanie przyjąć prawidłowej, horyzontalnej pozycji na wodzie i poruszać się bez zbędnego oporu po wodzie.

Dziecko też potrzebuje dobrej koordynacji i odpowiedniej siły mięśni, żeby pokonywać większe odległości w basenie, co ściśle związane jest z jego rozwojem fizycznym. O nauce pływania stylami możemy mówić dopiero u dzieci przynajmniej 6-7 letnich. Wtedy rzeczywiście akcesoria do nauki pływania takie jak: deski, makarony, kostki przydają się, żeby dać dziecku podparcie podczas, gdy doskonali pracę rąk lub nóg.

Nauka pływania dla dzieci rozpoczyna się od oswojenia z wodą na twarzy. Ćwiczenia są dobrane tak, by dziecko wielokrotnie zmieniało pozycje nad i pod wodą przekraczając linie swojego ciała w różnych płaszczyznach, doświadczało oporu wody i działania siły hydrostatycznej na jego ciało. Młodsze dzieci powinny opanować statyczne i dynamiczne pozycje w leżeniu na plecach i na brzuchu, zanim włączą pracę nóg i rąk.

 

Akcesoria do nauki pływania – jaki sprzęt pomoże dziecku czuć się bezpiecznie w wodzie

Żaden sprzęt do nauki pływania nie zagwarantuje naszemu dziecku poczucia bezpieczeństwa w wodzie, jeżeli nie potrafi ono utrzymywać się na powierzchni bez jego pomocy.

Nie polecam stosowania sprzętu do nauki pływania jak deski, makarony, kostki dopóki dziecko nie nauczy się zanurzać pod wodę, balansować na niej  i układać ciała w pozycji horyzontalnej.

Większość dzieci reaguje z dużą niechęcią na tego typu pomoce wypornościowe, bo nie dają one im stabilności. Powinny być używane jako wsparcie przy doskonaleniu pracy rąk i nóg. Trzeba dziecku dokładnie pokazać, w którym miejscu powinno trzymać sprzęt i jak poruszać się z nim, żeby nie utrwalać złych wzorców ruchowych. Ważne jest też, żeby dziecko było rozluźnione w obręczy barkowej, gdy trzyma deskę lub makaron, prawidłowo zanurzało głowę pod wodę kierując wzrok na kafelki na dnie basenu, układało biodra na odpowiedniej wysokości. Inaczej dziecko może szybko zniechęcić się do pływania z akcesoriami do nauki pływania.

 

Ćwiczenia dla dzieci poza lekcjami pływania

Polecam przy okazji każdej domowej kąpieli zachęcać dziecko do wykonywania takich ćwiczeń jak: chlapanie, polewanie sobie głowy i twarzy  wodą. Może też układać się w wannie na plecach z uszami zanurzonymi pod wodę, pracować prostymi nóżkami w pozycji na brzuchu i na plecach. Podobnie “na sucho: można wykonywać z dzieckiem ćwiczenia, które uczą go koordynacji ruchów rąk i nóg. Wystarczy posadzić dziecko na kolanie i pokazać mu jak ma kopać nóżkami ( kolanka proste, paluszki stóp skierowane do dołu) i pracować rękami (prowadzimy powoli rękę do przodu, a  z powrotem zagarniamy powietrze wewnętrzną częścią dłoni, paluszki złączone). Możemy też przygotować dziecku miskę z wodą i piłeczką ping pongową lub rurką do nauki wdechów i wydechów.

 

Co obejmuje nauka pływania dla dzieci

Nauka pływania dla dzieci obejmuje kilka etapów. Na początku ważne jest  oswojenie dziecka  z wodą. Kluczowe jest tu przekonanie się dziecka do wody na twarzy i wykonywania zanurzeń.

Następnie dziecko uczy się balansowania na wodzie, poznaje czym jest wyporność i opór wody.

Gdy bez problemu potrafi utrzymać się na wodzie w pozycji horyzontalnej w bezruchu i w ślizgu, uczy się pracy rąk i nóg. Nie należy spieszyć się z włączaniem pracy kończyn, gdyż jest to element, który utrudnia utrzymanie równowagi i prawidłowej pozycji ciała na wodzie.

Z czasem dziecko doskonali pracę rąk i nóg oddzielnie, by w końcu połączyć to w całość.

Pływanie stylami wymaga dobrej koordynacji ruchów, kontroli oddechu  i siły mięśni.

 

Jak przygotować dziecko do nauki pływania

Dla młodszych i starszych dzieci najlepszym przygotowaniem do nauki pływania  jest budowanie pozytywnych skojarzeń z wodą podczas domowych kąpieli. Dużą rolę odgrywa tu postawa samego rodzica i wzorce jakie dziecku przekazuje. Jeżeli sam nie pływa i boi się wody, to zazwyczaj odwraca głowę i krzywi się, gdy dziecko zaczyna ochlapywać go. Maluch obserwuje reakcje rodzica  i przyjmuje je za wzór. Zazwyczaj taki rodzic  ogranicza też dziecku kontakt jego twarzy z wodą. Maluchowi jest potem trudno na basenie włączyć się w ćwiczenia, gdyż ma dużą psychiczną barierę przed wodą na twarzy. Dość sporo czasu zajmuje oswojenie później dziecka z wodą na buzi, a jest to podstawowa umiejętność, która warunkuje opanowanie dobrej techniki pływania.

Podczas pierwszych wycieczek nad morze, jezioro czy rzekę zdarza się, że dziecko opije się przypadkowo wodą lub  podtopi. Takie nieszczęśliwe zdarzenia również mogą negatywnie nastawić dziecko do wody. Jeżeli coś takiego przytrafiło się naszemu dziecku trzeba będzie włożyć więcej pracy w oswojenie go  z wodą. Warto wtedy przy okazji kąpieli w domu, gdzie czuje się bezpiecznie, wprowadzić zabawy i ćwiczenia, w których będzie miało okazję położyć się na wodzie na brzuchu i na plecach, zanurzyć pod wodę w kontrolowany sposób. Ważne, żeby podążać za dzieckiem i dostosowywać ćwiczenia do jego chęci i możliwości.

Jeżeli przygoda naszego dziecka z basenem rozpoczyna się dopiero w ramach zajęć szkolnych warto porozmawiać z dzieckiem o tym jak takie lekcje będą wyglądały. Zapytajmy je jakie ma obawy i w razie potrzeby porozmawiajmy z trenerem, żeby uczulić go na potrzeby naszego dziecka. Bardzo ważne jest psychiczne przygotowanie dziecka do pływania